Det du kan förstå individuellt, kan du förändra i grupp

Hur du kan få ut mer av psykoterapi - och ändå betala mindre

När jag berättar om gruppterapi möts jag nästan alltid av samma reaktion: "Det låter läskigt!"

Den här rädslan är faktiskt inte ett hinder, utan den bästa terapeutiska förutsättningen. Men mer om det om en liten stund.

Du förstår dig själv - men ingenting förändras.

Du är inte den typ som ger upp. Du har reflekterat, läst, kanske gått i terapi. Du vet mer om dig själv än de flesta. Du förstår varför du reagerar som du gör… men det förändras inte. Samma mönster upprepas ändå, gång på gång. Det är som att något tar över i vissa situationer - oftast när det betyder som mest.

Du kanske:

  • Saknar djup i relationer

  • Känner dig frånkopplad andra människor eller livet självt

  • Känner dig stressad, ångestfylld eller nedstämd

  • Har svårt att uttrycka egna behov

  • Anpassar dig till andras förväntningar

  • Undviker konflikter

  • Märker att samma mönster upprepas i relationer - trots att du vill något annat

  • Skulle vilja kommunicera med större spontanitet

  • Önskar bli mer bekväm med dig själv tillsammans med andra

Du kan tänka och prata om dina problem, men ändå går det inte att förändra det som händer mellan dig och andra människor.

Det är inte för att du inte försökt tillräckligt. Det är för att du försökt på fel plats.

Insikt räcker inte när problemen uppstår mellan människor.

Här är några saker jag misstänker att du kan ha testat redan:

Individuell terapi– och fått insikt, men inte förändring i dina relationer. Individuell terapi kan ge viktig förståelse och är för många direkt livsavgörande. Men många relationella mönster uppstår först när vi faktiskt befinner oss med andra människor. Steget från grupp till världen är mycket mindre än steget från individuell psykoterapi till världen.

Nya sociala miljöer – där du försökt utmana dig att finna nya sätt att vara. Men det är ofta svårt att komma förbi ytan när det inte känns möjligt att ta de risker som krävs för att faktiskt förändras.

Självhjälp – eller andra sätt att läsa på och skaffa information. Och visst ger det dig begrepp för att prata om dig själv. Men att förstå sig själv räcker inte alltid för att förändras.

Pratat med AI – vilket ofta ger en kortsiktigt behaglig känsla av en viss förståelse, men detta omsätts sällan till någon faktisk skillnad i livet.

Problemen uppstår i relationer - men du har försökt lösa dem utanför relationer

"Terapi med andra jag inte känner?! Det låter väldigt läskigt."

Rädslan du känner inför gruppen – att visa sig öppet inför andra människor – är exakt samma rädsla som håller dig ensam i livet. Gruppen är inte platsen du flyr den rädslan. Det är platsen du äntligen möter den.

Vi får vara ärliga - visst är det lite läskigt. Men de andra i gruppen är inte där för att döma dig. De sitter i samma båt och är på din sida.

Gruppterapi blir ofta missuppfattat

Vad det inte är

❌ Gruppterapi är billigare, alltså måste det vara sämre

❌ Det är som AA (Anonyma Alkoholister), alltså att en person i taget pratar och ingen annan får svara

❌ Det är likt stödgrupper, där vi avgränsar oss utifrån ett särskilt tema

❌ En person i taget blir hjälpt medan de andra tittar på

Vad det är

✅ Gruppterapi har minst lika starkt forskningsstöd som individuell psykoterapi

✅ Både AA och gruppterapi drar nytta av sammanhållning, men i gruppterapi är interaktionen mellan deltagarna det centrala

✅ Gruppterapin utgår inte ifrån ett särskilt tema, utan behandlar hela personer - inte bara en identitet, diagnos eller någon avgränsad fråga som är aktuell just nu

✅ I en välfungerande grupp är alla aktivt deltagande hela tiden och terapeutiskt arbete sker oavsett vem som har ordet

Din gruppledare

Jag är legitimerad psykolog i Göteborg och utbildad vid The Center for Group Studies i New York. Jag får varje vecka förmånen att se hur grupper kan förändra människor på djupet.

Gruppen är ett laboratorium för det verkliga livet

Gruppen är den enda plats där dina mönster inte bara analyseras – de reproduceras, i realtid, med riktiga människor. Du ser hur du faktiskt påverkar andra.

De gamla relationerna återuppstår i nuet, i en tillräckligt trygg miljö för att något nytt ska kunna ske. Du får hjälp - av mig och gruppen - att stanna kvar tillräckligt länge för att göra något annat.

Det som tidigare skedde omedvetet i dina relationer blir synligt mellan dig och andra människor — medan det händer.

När du drar dig undan, blir tyst, anpassar dig, tappar bort dig själv eller känner dig avvisad sker det inte längre i ensamhet.

I gruppterapi pratar vi inte bara om dina relationsmönster — vi ser dem uppstå mellan människor, här och nu.

Det blir möjligt att förstå och förändra tillsammans med andra.

När dina vanliga sätt att dra dig undan, anpassa dig eller hålla tillbaka blir synliga i gruppen, kan du börja göra något nytt — i stunden.

Det är skillnaden mellan att läsa om att simma och att faktiskt hoppa i vattnet.

Att kunna vara kvar i kontakt när starka känslor väcks.

Att slippa lämna dig själv, och den andra, när relationer blir svåra.

I en grupp blir det tydligt hur du fungerar tillsammans med andra – inte bara hur du tänker att du gör.

Det som händer i dina relationer utanför rummet börjar visa sig här också.

Du får möjlighet att pröva något nytt – tillsammans med andra.

Du behöver inte mer förståelse och kloka tankar - utan nya erfarenheter.

  • Att faktiskt vara annorlunda med andra

  • Att kunna slappna av i relationer

  • Att inte behöva spela en roll

  • Att kunna visa mer av sig själv utan att det går fel

Du kan inte lära dig hur du påverkar andra – utan andra. Det är vad gruppterapin ger dig som inget annat kan i samma utsträckning.

Vad är det?

Psykodynamisk långsiktig gruppterapi, en gång i veckan, 90 minuter. 5–8 deltagare. En legitimerad psykolog, expert på gruppterapi, och en samling människor att utvecklas med gemensamt.


“Jag ville gå i gruppbehandling för att förstå mig själv bättre i relationer. Jag hade gått i flera psykologiska behandlingar innan vilket hade hjälpt på olika sätt men jag tyckte det fortsatt ibland kändes svårt i relationer. Gruppbehandlingen blev väldigt bra för mig även om det var jobbigt under resans gång. Det var hjälpsamt att få prata om mina problem med andra personer och inte bara med en terapeut. Mina problem blev tydligare och det kändes mer verklighetsnära än när jag gått i tidigare behandlingar. Efter gruppen känner jag mig tryggare i relationer och jag förstår varför jag reagerar på ett sätt med vissa och på ett annat sätt med andra. Tack till Max och alla i gruppen.”

— Tidigare deltagare

Gruppterapi är för dig om du vill få:

Minst en av dessa måste stämma.

✔ Insikt

Förståelse för det som händer med dig i relationer.

✔ Bekväm

Mer bekvämlighet med dig själv.

✔ Erfarenhet

Nya sätt att tänka på dig själv och andra.

✔ Kontakt

Ökad kapacitet för att kunna vara nära andra.

✔ Kommunikation

Bättre förmåga att kommunicera.

Gruppterapi är inte för dig om du vill ha:

✗ En enkel upplevelse

Du söker råd och stöd och någon som ger dig direktiv.

✗ Inget utmanande

Du föredrar en lättsam modell där du slipper utmana dig själv.

✔ Gränssättning

Möjlighet att använda även negativa känslor produktivt.

✗ Snabba lösningar

Du vill inte lägga in tiden som krävs för verklig förändring

  • När du överväger att testa gruppterapi är det vanligt att ha många frågor och orosmoment. Vad kommer jag att få ut av det här? Kommer det finnas tillräckligt med tid för mig att hantera mina egna problem i en grupp? Vad händer om jag inte gillar de andra i gruppen? Kommer jag att bli accepterad? Kommer jag prata för mycket? Kommer jag prata för lite? Alla orosmoment är vanliga och välkomna.

    Studier har visat att grupper oftast är bättre än individer på att lösa problem. Den samlade visdomen hos en grupp är både djupare och bredare än hos någon individ. När vi är flera i rummet så kan vi få reda på om våra antaganden stämmer genom att få feedback från flera källor, samstämmig eller blandad. Med hjälp av detta kan vi få syn på hur vi påverkar andra människor och hur de påverkar oss. Vi kan därefter använda gruppens reaktioner här-och-nu för att öva på de saker vi har svårt för och skapa en förändring som följer med till livet utanför mottagningsrummet.

    Gruppformatet ger vissa särskilda fördelar som den individuella terapin inte har. Dels hålls kostnaden nere av att gruppen består av flera personer, vilket gör att det är billigare än att träffa psykolog individuellt. Det har även en större potential att låta dig upprepa dina vardagliga relationsmönster, och därmed att arbeta med dem. Detta beror på att fler personer ger större möjlighet till en bredd av reaktioner som kanske inte skulle visat sig i kontakten med enbart en psykolog. Det ger även möjlighet att få en mer nyanserad uppfattning av hur man uppfattas av andra, då fler kan dela med sig av sin upplevelse - människor som inte är där i en professionell roll. Det ger även en möjlighet att experimentera med och öva på nya beteenden. Dessutom vittnar många om att de egna orden får en större tyngd då en grupp tar emot dem, jämfört med en enskild psykolog.

    En psykoterapi, oavsett om den sker individuellt eller i grupp, är bara effektiv om den adresserar och förändrar våra icke hjälpsamma och invanda relationsmönster. En grundläggande tanke inom gruppterapi är att de mönster vi har i livet utanför terapirummet kommer att följa med in och upprepa sig där. Detsamma gäller även omvänt, alltså att det som händer inom gruppen speglar någonting som händer utanför. Det betyder att vi inom gruppen kan få tag på de individuella problemen och arbeta med dem medan de händer, på ett sätt som är svårare i en individuell kontakt.

    I gruppen kan deltagarna identifiera och uttrycka känslor, reaktioner och föreställningar som historiskt har blivit nedtystade eller undvikna och bemöta dessa snarare än att reflexmässigt styra av dem. Gruppen är i första hand ett instrument för att identifiera och hantera känslomässiga blockeringar och begränsningar. Genom att arbeta sig igenom frågor om gränser, tillit, kommunikation och konflikter, så skapas förutsättningar för både meningsfulla personliga relationer och att lättare nå professionella målsättningar.

  • Många är ovana vid gruppformatet och nervösa inför vad det skulle innebära att tala om sig själv och sina svårigheter i en terapi tillsammans med andra. Det är naturligt att känna en rädsla och nervositet inför tanken på gruppterapi, men detta tenderar att lägga sig när man väl testat och förstått vad det är för någonting.

  • I gruppen arbetar vi tillsammans med de frågor var och en kommer med för att förstå den roll du själv spelar i att forma ditt liv. Ansatsen är att låta alla deltagare dela med sig av en meningsfull berättelse om vem de är. Detta innebär i praktiken ett uppdrag som går ut på två huvudpunkter:

    1. Att utforska sina egna frågeställningar som gjort att man sökt terapi

    2. Att förstå så mycket du kan om din relation till varje enskild gruppdeltagare och gruppledaren

    Mycket av det vi talar om berör relationer inom och utanför terapirummet, men andra ämnen går också att beröra såsom ångest, nedstämdhet, stress, förluster, missbruk, sexualitet eller drömmar. Inga ämnen ges av mig som gruppledare utan vi arbetar med det gruppen kommer med.

  • Gruppterapi är mycket mer än en simpel utökning av individuell terapi, där psykologen går varvet runt och försöker hjälpa alla människor isolerat med deras individuella problem. Att enbart lyssna passivt är sällan hjälpsamt för någon, varken för den som talar eller lyssnar. Effektiv gruppterapi handlar mer om de relationer som bildas mellan gruppens deltagare och hur dessa relationer triggar igång gamla invanda relationsmönster, både de hjälpsamma och de destruktiva. Det innebär att vi inte bara pekar ut varandras svårigheter, utan även får en möjlighet att få syn på styrkor och hur de går att använda.

    De flesta upplever att de har gott om tid att uttrycka sig själva och att det kan vara till stor hjälp även när det är någon annans frågeställning som styr samtalet. Skulle det vara så att du känner att du har svårt att komma till tals och få uppmärksamhet så är detta av yttersta vikt att våga lyfta. Det är stor sannolikhet att någonting i gruppen upprepar det som händer för dig i andra relationer också.

  • I individuell psykoterapi fokuserar två personer på en persons problem i 45 minuter, medan en gruppterapi pågår 90 minuter och brukar innehålla 6-8 deltagare. Matematiken säger därför att du får mer utrymme att tala direkt med psykologen i individuella samtal. Detta hade talat för individuell psykoterapi i alla lägen, förutsatt att den verksamma faktorn i psykoterapi var tid spenderad på att tala om sina besvär med en lyssnande psykolog. Så är dock inte fallet. I en gruppterapi får deltagarna ta del av både varandras och psykologens perspektiv på sina frågor. Det visar sig snabbt att det inte bara är då deltagarna själva talar som förändringen sker inom och mellan deltagarna. Resultaten i en psykoterapi står inte i direkt proportion till den tid man haft psykologens uppmärksamhet.

  • Det finns många saker som skiljer ut gruppterapi från andra former av hjälp som erbjuds i ett gruppformat. Till att börja med så uppmanas alla deltagare i gruppterapi att inte ha någon kontakt med varandra utanför terapirummet. Detta är ett sätt att säkerställa tryggheten i rummet genom kunskapen om att inga samtal pågår bakom ens rygg.

    Terapigrupper leds alltid av en professionell psykolog eller psykoterapeut som är särskilt utbildade att göra det. Det finns inte heller något särskilt tema som förenar de terapigrupper som jag erbjuder. I många gruppsammanhang, som exempelvis Anonyma Alkoholister, ligger fokus på delandet och interaktionen mellan deltagarna hålls till ett minimum. I gruppterapi är det tvärtom interaktionen i rummet som är det viktigaste materialet vi arbetar med. Gruppterapi kan absolut erbjuda en stödjande funktion, men har också som ambition att vara utvecklande och förändrande. Målet är inte bara att hantera de akuta symtomen, utan att adressera de underliggande orsakerna för att skapa en verklig, djup och hållbar förändring.

  • Självklart inte. Precis som i individuell terapi delar du med dig av det du vill och känner dig bekväm med i ditt eget tempo. Det är visserligen sant att om gruppterapi ska vara hjälpsamt så krävs det att du förr eller senare delar med dig av dig själv och tar vissa känslomässiga risker, men det är alltid någonting som sker på dina egna villkor. Du bestämmer vad du vill arbeta på och när du ska göra det. Jag som gruppledare hjälper dig med hur du ska arbeta på detta när du väl identifierat vad det är du vill arbeta med. Alla deltagare har någon gång varit nya medlemmar och kommer låta dig komma in i gruppen i ditt eget tempo.

  • Det finns några saker som krävs att du accepterar och lever upp till för att delta i en gruppterapi. Dessa finns till för att skapa en känslomässigt trygg miljö för samtliga deltagare:

    Kontinuerligt deltagande

    Gruppterapi skiljer sig från individuell psykoterapi på det sättet att om du missar ett tillfälle så är det som att missa ett kapitel ur en bok. Det innebär att du som ska delta behöver veta att du kan komma varje vecka på den avtalade tiden. Vid sjukdom och resor erbjuds möjligheten att delta på distans. Självklart sker enstaka undantag, men det är viktigt att alla i gruppen regelbundet är på plats. Det innebär också att alla förbinder sig till att vara på plats i tid.

    Tystnadsplikt

    En annan aspekt som skiljer ut gruppterapi från individuella samtal är att alla deltagare delar tystnadsplikten. Det innebär att vi inte talar om de andra i gruppen utanför den. Det går fint att tala om sin egen process och upplevelse tillsammans med de man vill, men vad de andra talar om, alla namn och all information som går att identifiera är strikt konfidentiell.

    Umgängesförbud

    Alla i gruppen går med på att inte träffas utanför mottagningsrummet. Det skapar en trygghet att veta att inga samtal pågår bakom ens rygg och att alla processer är öppna.

    Initialt åtagande

    Alla nya deltagare förbinder sig att komma på 12 sessioner innan de fattar beslut om huruvida de vill fortsätta eller inte. Inom dessa är det fritt fram att ha alla möjliga reaktioner, känslor och impulser. Men istället för att lämna gruppen om det känns svårt eller jobbigt så försöker vi finna ett sätt att tala om det.

    Avslut

    Efter ditt initiala åtagande är du fri att lämna gruppen när det känns som rätt tillfälle för dig, förhoppningsvis i samband med att du känner att du uppnått dina målsättningar. När du känner dig redo att avsluta ditt deltagande så önskar jag att du tar upp detta och diskuterar det med gruppen några tillfällen innan din sista session, snarare än att bara lämna eller att meddela mig via exempelvis mail.

    Risktagande

    För att bli hjälpt av gruppen krävs det att du förr eller senare delar med dig av dig själv. Detta kan kännas läskigt till en början, men brukar bli lättare efter att du fått en känsla av gruppen och strukturen. Detta sker alltid i ditt eget tempo och för din egen skull. I våra inledande individuella samtal så kommer du att få mer information om förväntningar och hur du kan använda dig av samtalen på bästa sätt.

  • För vissa räcker individuell terapi. Andra märker att något saknas. Det kan vara särskilt kraftfullt att kombinera gruppterapi med en individuell psykoterapi. Gruppterapi är väldokumenterat effektiv på egen hand, men går också att kombinera med både medicinering, individuell psykoterapi eller 12-stegsprogram utifrån din specifika situation. Du kan gå individuellt hos mig, eller också hos en annan psykolog. Det är i så fall hjälpsamt att inleda ett samarbete för att se till så att du får bästa möjliga hjälp och att de två processerna förstärker varandra.

  • Jag som gruppledare komponerar grupperna utifrån ett försök att skapa en hjälpsam blandning av människor och de brukar vanligtvis innehålla en samling människor som kan vara till hjälp för varandra. Ambitionen är att så gott det går avspegla världen utanför terapirummet, vilket exempelvis innebär att gruppen innehåller lika många kvinnor och män och att åldrarna är blandade. Ingen kommer att ha exakt samma situation som dig, men du kommer kunna känna igen dig i väsentliga delar av de andra i gruppen. Några kommer att komma med frågor som du inte alls känner igen dig själv i och det är ofta minst lika givande då det innebär att ni kan erbjuda varandra olika perspektiv. Var inte så säker på att de som du har mest gemensamt med är de som du kommer att lära dig mest av. Skulle du mot förmodan känna någon av de andra i gruppen så talar vi om det när situationen uppstår. Om det inte är möjligt att arbeta med denna koppling till deltagaren i gruppen så hittar vi en annan grupp som är mer lämpad för dig.

  • Alla som ska börja en gruppterapi har först träffat mig i minst ett individuellt samtal. Detta brukar underlätta den första ångesten och rädslan som naturligt uppstår när man ska gå in i en ny grupp. Det är förväntat och helt naturligt att vara nervös inför de första tillfällena med gruppen. Men med regelbundna sessioner och deltagande så byggs det upp ett förtroende för de andra deltagarna och den initiala oron släpper sitt grepp. Att tala med gruppen omvandlas då till en källa av tillit, lättnad och minskad ensamhet. Många får uppleva, kanske för första gången, att de inte är ensamma om att känna som de gör.

    De andra deltagarna erbjuder stöd, feedback och inspiration men kommer också att utmana dig i dina sätt att tänka. Ofta är det just det faktum att öppna sig för andra upplevs som en skrämmande tanke som gör gruppterapi så hjälpsamt. Att överkomma detta hinder öppnar upp för helt andra möjligheter i livet. Jag som gruppledare hjälper till för att underlätta möjligheten att uttrycka känslor och tankar med de andra i gruppen och de känslor som väcks gentemot varandra i gruppen. För det mesta leder det till att deltagare börjar se fram emot tillfällena och det som skapas gemensamt. Det brukar ge en känsla av stolthet att hitta nya sätt att uttrycka sig på. Ju mer du involverar dig i gruppen, desto mer kommer du att få ut av den.

  • Jag har länge arbetat med grupper på min egen mottagning och är medlem i Svenska föreningen för Gruppsykoterapi och Grupputveckling. Gruppterapi förekommer tyvärr inte på de flesta utbildningsinstitut i Sverige i dagsläget, vilket gjort att jag själv valt att utbilda mig vidare hos The Center for Group Studies i New York. Utöver mina pågående studier så har jag utbildat mig genom egen gruppterapi och med hjälp av erfarna handledare.

  • Jag arbetar primärt utifrån en psykodynamisk och existentiell grund. Inspirationen och teorierna kommer från interpersonella processgrupper och modern gruppanalytisk metodik.

Vanliga frågor

Gradvis börjar relationer kännas mindre hotfulla och mer levande.

Du säger oftare vad du känner.

Drar dig inte undan lika snabbt.

Klarar mer närhet och konflikt utan att försvinna från dig själv.

Inte för att du lärt dig ett nytt beteende, utan för att något faktiskt förändrats i hur du relaterar till andra människor.

När du inte längre behöva gömma sig i relationer och att kunna vara mer sig själv tillsammans med andra människor - då har gruppterapin varit till hjälp för dig.

Vad kostar det?

Priset för en session är 500 kr för studenter, arbetslösa och andra med särskilda skäl och 800 kr för andra. Du betalar likt ett medlemskap, d.v.s. även om du vid något tillfälle inte har möjlighet att vara på plats.

Boka kostnadsfri telefonkonsultation

Att starta är enkelt:

1️⃣ Klicka på länken "Boka tid" och hitta en tid som passar för dig. Hittar du ingen tid som passar så skicka ett mail.

2️⃣ Vi pratar och ser om vi är en bra matchning för att arbeta tillsammans.

3️⃣ Tror vi båda det så tar vi åtminstone ett individuellt samtal innan du sätts i en lämplig grupp.

4️⃣ Vi hittar en grupp åt dig och börjar arbeta på att göra ditt liv bättre.